ALgemeen REGLEMENT
and follow the fucking rules!
KEEP CALM
Artikel 1: Organisatie
​
De organisatie omvat het Belgium Fire & Food Festival georganiseerd door Peyote Pedro en in samenwerking met de Landelijke Gilden Lummen. Het omvat een BBQ wedstrijd volgens onderstaande artikelen.
Iedereen kan deelnemen. Amateurs, hobbyisten en professionelen zijn welkom. Er is geen restrictie wat betreft aantal deelnemers per team.
Het event start op zaterdat 22 februari en de BBQ wedstrijd gaat door op zondag 23 februari 2025en vindt plaats op de terreinen van het GCOC Oosterhof te Lummen (Dr. Vanderhoeydonckstraat 56, 3560 Lummen).
​
Artikel 2: Deelnameprijs
Culinair:
-
250€
​
​
​
Inschrijven voor beide competities is toegelaten en geeft recht op een korting van 15€. Wij vragen een waarborg van 100€ per team. Het bedrag van de inschrijving is te storten op rekening nr. BE75 7512 1052 9951. Bij de mededeling vermeldt je “BBQ + TEAMNAAM”.
De deelnameprijs omvat: wedstrijddeelname, gebruik van accommodatie en terrein (zie artikel 11), de foodbasket, een pakket groenten en een zak kwaliteitshoutskool.
De waarborg wordt terugbetaald op voorwaarde dat aan alle relevante artikelen is voldaan. Tekortkomingen aan deze artikelen kunnen leiden tot het al dan niet gedeeltelijk inhouden van de waarborg.
Andere complementaire grondstoffen moeten op eigen kosten door de deelnemers zelf voorzien worden.
​
Artikel 3: De BBQ
Culinair:
-
Enkel BBQ toestellen op basis van hout, houtskool, houtpellets en kokosbriketten zijn toegelaten. Gasbarbecues, gasfornuis en elektrische hittebronnen zijn bijgevolg niet toegelaten voor de bereiding en/of op temperatuur houden van alle gerechten.
SCA:
-
Er mag gebruik gemaakt worden van eender welk vuur of warmtebron (hout, houtskool, gas, elektriciteit, pellets, sous vide,…)
​
Het gebruik van elektronische hulpmiddelen, accessoires en toebehoren zoals temperatuursensoren, ventilatiesystemen, grillspits, augers, ed zijn niet toegelaten. Mechanische (hulp)systemen zijn wel toegelaten.
Het gebruik van gearomatiseerde houtsnippers en aanverwanten is toegestaan.
Kortom, alles wat warm geserveerd wordt, moet van de BBQ komen !
Nota:
De organisatie acht het aansteken, onderhouden, afstellen en beheersen van het bbq vuur als een essentiële ambacht van het bbq gebeuren. Het vergt inzicht en ervaring dat bij gebruik van elektronische hulpsystemen onvoldoende gejureerd kan worden.
​
Artikel 4: Programmatie
Zaterdag 22 februari:
-
12u00: Beschikbaar stellen van terrein en standen – opbouw voor teams
-
16u00: uitdelen foodbaskets
​
Zondag 23 februari september:
-
09u00: Briefing
-
11u00: Rondgang van de veldjury ivm hygiëne, veiligheid en netheid
-
12u00: Start wedstrijd - stand finaal
​​​
-
14u00-14u30: Indienen gerecht 1 (Beefhammer Holstein -3kg)
-
15u00-15u30: Indienen gerecht 2 (Everzwijn haas)
-
16u00-16u30: Indienen gerecht 3 (Mechelse Koekoek)
-
17u00-17u30: Indienen gerecht 4 (Desert met Peer)
​​
-
18u00: Prijsuitreiking​
​
Artikel 5: Signature Dish & andere publieksdegustaties
Teneinde aan de wensen van de bezoekers tegemoet te komen, is elk team verplicht één of meerdere publieksdegustaties aan te bieden aan het publiek. Eén van deze gerechten benoem je tot SIGNATURE DISH: een gerecht dat jullie typeert en jullie identiteit uitdraagt.
Alles mag aangeboden worden op voorwaarde dat het hoofdbestanddeel van het gerechtje van de BBQ komt. De grootte van het gerecht en het aantal gerechten zijn vrij te kiezen. Het aanbieden van menu’s is evenwel niet toegelaten.
Elke team bepaalt zelf de verkoopprijs van de publieksdegustaties. De verkoopprijs is uit te drukken in aantal drankbonnen twv 1,25€/drankbon. De verworven drankbonnen kunnen jullie ofwel nuttigen aan de toog ofwel voor 80% recupereren bij de organisatie.
Elke team is zelf verantwoordelijk voor de aankoop van de ingrediënten, de bereiding, de presentatie en de verkoop ervan. Elk team zorgt zelf voor (kartonnen) bordjes, (plastic) bestek en servetten.
We vragen je wel om vóór 30 augustus je signature dish bekend te maken. Op die manier kan de organisatie tijdens en vóór het event promo maken voor je signature dish alsook eventuele ‘dubbele’ gerechten eruit halen. Dit is zowel voor de teams als voor de bezoeker interessanter.
​
Artikel 6: De Wedstrijd
Culinair
Elk team moet 4 wedstrijdgerechten klaarmaken waarbij het hoofdingrediënt uit de door de organisatie aangeboden foodbasket komt en op de BBQ bereid wordt.
De Foodbasket wordt geleverd door de organisatie en bevat het volgende:
-
Voor het 1ste gerecht: Holstein Beefhammer 3kg
-
Voor het 2de gerecht: Haasjes van Everzwijn
-
Voor het 3de gerecht: Mechelse Koekoek
-
Het 4de gerecht is het dessert. Dit is een gerecht waarbij je je creativiteit kan botvieren. De enige voorwaarde is dat het op basis van Peren moet zijn, waarvan de organisatie +/- 1 kg zal aanleveren. Voor de rest is het “carte blanche”.
-
Uitgebreid groentenpakket
-
Kwalitatieve houtskool
​
De teams mogen bijkomende ingrediënten gebruiken en dienen deze zelf mee te nemen
Alle deelnemers dienen hun eigen BBQ en basismaterialen mee te brengen (messen, tangen, kruiden, ...)
Voor het rundsgerecht wordt een bereidingswijze opgelegd: nl SAIGNANT (Medium voor SCA).
De Rookbasket bevat 10 kg houtskool.
Alle toebehoren zoals sausen, garnituren, fruit en andere groenten etc zijn toegestaan. Dit wordt op eigen kosten aangewend. De organisatoren leveren deze grondstoffen niet aan.
​
Ter info:
Eventuele overschotten van foodbasket en de groenten mogen gebruikt worden bij de bereiding van de publieksdegustaties, er wordt wel verwacht om alle gekregen ingrediënten te verbruiken (uitdelen/verkopen) op het terrein.
​
SCA
Zie specifiek wedstrijdreglement SCA
​
Artikel 7: De Prijzen
Culinair
-
De eerste algemene plaats wordt beloond met de Kamado Joe Classic II (incl zijtafels) ter waarde van 1549€, gesponsord door Kamado BBQ.
-
De tweede algemene plaats wordt beloond met een waardebon van 300€ te spenderen bij vleeswaren Coenen (Lummen).
-
De derde algemene plaats wordt beloond met een waardebon van 200€ BBQ goodies zoals houtskool, barbecue materiaal & exclusieve vleeswaren
​
​
​
Artikel 8: Wedstrijdgerechten
Culinair
-
Het kruiden, voorbehandelen en de bereiding van het vlees/vis moet gebeuren op de toegewezen standplaats en dit is mogelijk vanaf zaterdag 22 februari 16.00u.
-
Voorkoken, sous-vide bereiding en/of frituren van het wedstrijdvlees of ingrediënten is niet toegestaan. Wedstrijdgerechten mogen op geen enkele manier herkenbaar aangeboden worden aan de jury.
-
Het niet naleven van deze regels impliceert een diskwalificatie voor één of meerdere wedstrijdgerechten.
​
​
Artikel 9: Jurering
Culinair:
Een afzonderlijke jury beoordeelt blind de wedstrijdgerechten. De volgende criteria worden gejureerd:
-
Uiterlijk: presentatie en harmonie van het geheel
-
De correcte behandeling en bereiding van het vlees
-
Smaak van het vlees en dessert
-
Gaarheid van het vlees en dessert
-
Smokey flavour
Er worden 2 soorten klassementen aangelegd. Eén per wedstrijdgerecht en één algemeen klassement. Tijdens de prijsuitreiking worden de eerste 3 teams per wedstrijdgerecht aangekondigd. Hierna volgt de top 3 van het algemene klassement.
Het resultaat van de overige teams wordt na de prijsuitreiking bekendgemaakt. Alle resultaten komen later op de website www.firefoodfestival.be terecht.
​
​​
De Veldjury
Dit team van juryleden checkt op regelmatige tijdstippen de toepassing van de verschillende artikelen van het westrijdreglement.
Bij een ex-aequo is het oordeel van deze jury beslissend. Eventuele flagrante overtredingen worden gemeld waarbij de wedstrijdleiding kan beslissen over een eventuele diskwalificatie aan één of meerdere wedstrijdgerechten.
Het niet naleven van alle relevante artikelen in dit wedstrijdreglement kan aanleiding geven tot een diskwalificatie voor het desbetreffende gerecht of de gehele wedstrijd.
Het oordeel van de jury is onherroepelijk. Beroep is niet mogelijk.
​
Artikel 10: Presentatie
Culinair
-
Elk wedstrijdgerecht wordt in drievoud aangemaakt en ingeleverd aan de jurystand volgens de uren beschreven in artikel 4. Hiervan worden er twee borden overhandigd aan de jury en één bord wordt tentoongesteld op de presentatiestand
-
De organisatie stelt per team 12 witte platte borden ter beschikking dewelke verplicht zijn te gebruiken
​
​
Artikel 11: Publieksprijs & bezoekersprijs
Elk BBQ team maakt kans op de publieksprijs. Iedere bezoeker kan nl per gerecht 1 of meerdere BBQ Coins geven aan zijn favoriet gerecht. Het team met de meeste BBQ Coins wint de publieksprijs: dit zijn 4 bakken bier.
Elke bezoekers krijgt evenveel BBQ Coins die bij de organisatie af te halen zijn. Deelnemende bezoekers maken ook kans op een prijs: KAMADO JUNIOR JOE twv 495€.
​
Artikel 12: Accomodatie & terrein
De organisatie stelt de volgende accommodatie ter beschikking:
-
Elk team krijgt een oppervlakte van minstens 30m² ter beschikking gesteld. Hierop kan het team zijn infrastructuur kwijt
-
1 klaptafel per team
-
Elke standplaats zal uitgerust zijn met een stopcontact 230V met aarding (max. vermogen 1.500 Watt). Elk team krijgt ca. 10 Ampère
-
Centraal aftakpunt voor drinkwater
-
Centrale koelwagen van de organisatie
-
Terrein voor eigen mobiele koelwagens
-
Geschikte afvalcontainers voor milieuvriendelijke sortering
Elk team zorgt, indien nodig, zelf voor:
-
Waterbidons
-
Hout, houtskool, houtpellets of kokosbriketten
-
BBQ toestellen
-
Vuilniszakken
-
Kleine frigo of mobiele koelwagen + eigen generator
-
Recycleerbare bordjes, bestek en servetten voor publieksdegustaties
-
Verlengkabels (max 10m) en verdeeldozen
-
Klein elektrisch huishoudgerief (staafmixer, blender, ed)
De standplaats van elk team kan opgesteld worden vanaf zaterdag 10u00. Deze moet uiterlijk afgewerkt zijn op zondagmiddag 11u00. Vanaf dan zijn geen auto’s meer toegelaten op het plein. De teams staan zelf in voor de bewaking van hun materiaal ’s nachts.
Het afbreken en opruimen van de standplaats gebeurt pas na het einde van de prijsuitreiking, vanaf +/- 20u00. ’s Avonds rond 22u00 is alle privé materiaal opgeruimd.
​
Artikel 13: Drank
Tijdens het event is het aan de deelnemende teams ten strengste verboden dranken (alcoholische en niet-alcoholische) aan te bieden of te verkopen aan het publiek.
Vanaf zaterdag 22 Februari 2025 om 16u kan kan u drank kopen bij de organisatie. Het nuttigen van eigen drank is dan ook niet toegelaten.
​
Artikel 14: Sponsoring
Er mag op geen enkele manier reclame gemaakt worden door de deelnemende teams op de toegewezen standplaats en het gemeenschappelijk terrein.
​
Artikel 15: Praktische afspraken rond veiligheid, netheid en overlast
De organisatie hanteert volgende afspraken ivm:
Algemene organisatie
De deelnemers worden verzocht de ter beschikking gestelde materialen te behandelen als een goede huisvader. Eventuele schade aan het terrein of het ter beschikking gesteld materiaal wordt op eigen initiatief gemeld bij de organisatie.
Na de wedstrijd worden alle in bruikleen gegeven materialen en de staat van de toegewezen standplaats gecontroleerd door de organisatie. Eventuele beschadingen of ontbrekende goederen worden vergoed door het deelnemende team.
Mobiele koelwagens zijn enkel toegestaan op het daarvoor voorziene terrein. Koelwagens worden met eigen generatoren voorzien van stroom.
Het gebruik van een generator aan de standplaats is niet toegestaan.
Er zijn geen auto’s toegelaten op terrein op zondag tussen 12u00 en 20u00. Eventuele (party)tenten worden op een adequate en veilige manier opgezet. Hierbij wordt rekening gehouden met de te verwachten weeromstandigheden. Tenten worden altijd voldoende verankerd in de grond.
​
Voedselveiligheid
Het team is verantwoordelijk voor het naleven van de voorschriften van de voedselveiligheid (zie bijlage) zowel vóór als tijdens de wedstrijd. De deelnemers zijn verplicht in te staan voor de koeling van hun voedingswaren. Dit moet de versheid en kwaliteit van het voedsel garanderen. Dit kan met een eigen kleine frigo op de toegewezen standplaats, een eigen mobiele koelwagen of de centrale koelwagen van de organisatie.
​
Hygiëne
Elk team zorgt ervoor dat de elementaire hygiëne regels (zie bijlage) in acht worden genomen. Eventuele open wondes worden afdoende afgedekt. De organisatie voorziet in een EHBO post.
Er wordt niet gerookt op de toegewezen standplaats.
​
Brandveiligheid en elektriciteit
Omwille van de strikte brandveiligheidsvoorschriften mag er niet in de tent gegrild worden. Gebruik hiervoor de ruimte langs de tent.
Elk team zorgt voor een emmer water met natte dweil en een branddeken voor het geval er een brand(je) dreigt te ontsporen.
Het gebruik van een elektrische bereidingstoestellen zoals frituurketel, elektrische kookplaat, gasfornuis, ovens ed wordt niet toegestaan. Kleinere elektrische huishoudtoestellen zoals blender, staafmixer, ed zijn ook toegelaten.
Enkel verlengkabels met een maximale lengte van 10m zijn toegelaten. Haspels dienen volledig afgerold te worden.
Een technische controle zal gebeuren op gas en elektriciteit.
​
Orde, netheid en afval
De toegewezen standplaats en het terrein moeten proper en ordelijk worden gehouden en achtergelaten (met inbegrip van bestrating, beplanting, straatmeubilair, ed).
Elk team zorgt ervoor dat al het afval op een milieuvriendelijke wijze aan de standplaats gesorteerd wordt. De publieke vuilnisbakken worden hiervoor niet gebruikt. Assen worden verzameld in de daarvoor voorziene container. Afvalwater wordt op de daarvoor voorziene plaats geloosd. Inbreuken hierop kunnen leiden tot het al dan niet gedeeltelijk inhouden van de waarborg.
​
Overlast
Tijdens de wedstrijd is het niet toeglaten eigen muziek af te spelen in/aan de standplaats. De organisatie voorziet achtergrondmuziek. Nachtlawaai is zeker niet toegestaan. We willen als organisatie een goede relatie met de buren onderhouden zodat ons event kan blijven bestaan. Bedankt om hieraan mee te werken.
​
Bij niet naleving van deze artikelen, onregelmatigheden of overlast (openbare dronkenschap, druggebruik, wangedrag, diefstal,...) kan een team door de organisatie uit de wedstrijd verwijderd worden zonder recht op terugbetaling van deelnameprijs.
​
Artikel 16:
Alle bepalingen die niet in dit reglement zijn opgenomen worden getroffen in onderling overleg met de deelnemers.
​
Artikel 17
De deelnemers verklaren zich, met de betaling van de deelnameprijs, akkoord met de bepalingen van dit reglement.
​
Artikel 18
De organisatie is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen, diefstal, schade of verlies van materiaal en/of persoonlijke bezittingen.
​
Artikel 19
De organisator van deze wedstrijd behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het wedstrijdreglement zonder voorafgaande kennisgeving.
​
Voedselveiligheid
Enkele zéér belangrijke aandachtspunten
-
Respecteer de koude-keten. Dwz gekoeld vlees niet op kamertemperatuur of in de zon zetten vooraleer het op de BBQ komt.
-
Gebruik frigo ofwel een koelbox met voldoende koelelementen. Zet de koelbox in de schaduw. De voedingswaren worden onder in de koelbox geplaatst en de koelelementen erboven op. Steeds de koelbox sluiten – deksel onmiddellijk terugplaatsen.
-
Handhygiëne: zeker voor contact met rauw vlees, vis of groenten handen wassen. Gebruik van handschoen of ev. ontsmettingsgel is geen overbodige luxe.
-
Gebruik aparte messen voor:
-
Rauw vlees of vis
-
Gegaard vlees of vis
-
Rauwe groenten
-
-
Gebruik aparte snijplank & messen voor:
-
Vis
-
Vlees
-
Groenten
-
-
Vlakke snijplanken gebruiken zonder groeven (insnijdingen) van de messen. Omdat ze moeilijk te reinigen zijn, zijn deze mogelijk een bron van bacteriën.
-
Bewaartemperatuur van de voedingswaren
-
Gevogelte, gehakt, vis => max +4°C
-
Vlees => max +7°C
-
Gesneden groenten en fruit => max +7°C
-
Diepvries => min -18°C
Ontdooi nooit op kamertemperatuur wel in de koelkast of ev. microgolfoven. Warme gerechten warm houden met schotelverwarmers. Wat koud is, hou je koud (max +7°C), wat warm is, hou je warm (min +65°C).
-
-
Voedingswaren afdekken tegen insecten.
​
BELGIAN FIRE & FOOD FESTVAL